טפסים להורדה 

איך בוחרים כיתה א בשלום?

המעבר מהגן לבית הספר מהווה ציון דרך התפתחותי, משמעותי ומרגש לילד ולמשפחתו. הורים מסורים רוצים אז לבחור בבית-הספר המיטבי עבור ילדם. מה כדאי לברר כשבוחרים בית-ספר? קיבצנו למענכם שאלות נפוצות שהורים שואלים ובתוך כך נענה בקצרה

"ואיך זה בבית ספר יזמ"ה" ?

המעבר מן הגן לבית-ספר כרוך בשינוי מקום, מסגרת ותכנים. כיצד מסייע בית הספר לילדים לצלוח את השינויים, להשתלב בשמחה ולהצליח במקום הלימודים?

ליזמ"ה תכנית "מעבר מן הגן לבית-הספר", מקצועית ומקיפה. התכנית נמשכת כשנה, מאמצע גן חובה עד אמצע כיתה א. במסגרתה מתקיים קשר של תיאום ושיתוף פעולה בין צוות בית-ספר לצוות גן חובה, באשר לתכנים מכינים ומדדי השתלבות. ילדי הגן מגיעים לביקורים ופעילויות מבעוד מועד. עם כל תלמיד נערך מפגש היכרות אישי על-מנת שנוכל להיערך לקליטתו המיטבית החל מהיום הראשון.

התרגלות הדרגתית והתאמה לגיל הרך באה לידי ביטוי באופי שיעורים הכולל הפעלות רבות במשחק וביצירה, בלימוד ותנועה במרחב ולא רק על כסא מול שולחן בכתה, בהפסקות תכופות יותר ובהכשרה סבלנית של מיומנויות חדשות וכיבוד כללים. מתוך הנחה כי ההורים יוכלו לסייע רבות במעבר חיובי, התכנית כוללת גם את שיתופם במידע רלבנטי אודות השלב ההתפתחותי ובעדכונים שוטפים.

המעבר מן הגן לבית-ספר כרוך בדרך כלל במעבר ממסגרת קטנה ומוגנת למערכת גדולה ומורכבת.

כיצד משגיחים על הילדים?

ביזמ"ה עד 2 כיתות בשכבה. הילדים "לא הולכים לאיבוד"...

בהתאם להנחיות משרד החינוך, יהיו עד 35 תלמידים בכתה. ובחלק ניכר מן השיעורים הניתנים ילמדו 2 אנשי צוות ויותר את הכתה.

בכל הפסקה מסיירים ומשגיחים ברחבי בית ספר 4 מורים.

הילדים יודעים מהיום הראשון כי בכל רגע קיימת כתובת

להסתייעות. הם מודרכים למי ואיך יוכלו לפנות כשהם נתקלים בבעיות.

 

איך נדע כי בין המון התלמידים רואים את ילדנו ומתייחסים אליו באופן אישי?

ביזמ"ה תנאים המסייעים להכיר מקרוב כל תלמיד ולהעניק לו יחס אישי:

התפיסה החינוכית ביזמ"ה מחייבת הצלחה של כל תלמיד ותלמיד. יחד עם הציפיה לכיבוד מורים וחברים, מסגרת וכללים, אנו משתדלים להתאים את המערכת אל הילד ולא רק להפך. התאמת מענים אישיים כוללת בין השאר שינויים בתכנית לימודים, תכנית חב"ק,  (חינוך בלווי קרוב) ותכניות למת"ת (מוכרחים תוספת תוכן-לתלמידים הזקוקים לאתגרים נוספים ואחרים) העובדה כי בבית-הספר 2 כיתות בלבד בכל שכבה מאפשרת היכרות מקרוב וקידום תלמידים על-ידי גורמים מערכתיים נוספים  לצוות הכתה כגון: יועצת, רכזת צרכים מיוחדים, מרפאה בעיסוק ועוד. הכתה נפתחת בכל בוקר 20 דק' מוקדם יותר מן המקובל כדי לאפשר מעבר רך ליום הלימודים. בין השעות 7:40- 8:00 מתקיים מפגש אישי-"שיח שחרית" בין המורה לתלמידים ובין חברים. כל תלמיד בכתה א מקבל חונך מכתה בוגרת. לחונכים ולחניכים פעילויות משותפות מלמדות וחוויתיות כחלק מתכנית הלימודים השוטפת. ביומיום מהווים החונכים חברים בוגרים ומגנים לתלמידים הצעירים. בבית-הספר מתקיימת מדיניות של דלת פתוחה אצל המנהלת לתלמידים. כשהם זקוקים לעזרה או רוצים להציע הצעה, מגיעים התלמידים מיוזמתם לפגישה.

 

מה ואיך לומדים בכתה א?

תכנית הלימודים ביזמ"ה מורכבת מהסטנדרטים המחייבים של משרד החינוך ומתעשרת בתכנים נוספים מתחומי היהדות והאומנויות. כך לדוגמה לומדים השנה בכתה א' מעבר למקצועות הלבה גם  סריגה ומלאכה, שעת סיפור של אגדות חכמים, ריתמיקה וסידור תפילות אישי.

לימוד קריאה וכתיבה נעשה בדרכי הוראה מגוונות, יצירתיות וחווייתיות בהתאמה לצורכי הלומדים. ילדים שכבר יודעים קרוא וכתוב מתקדמים הלאה בהתאם לרמתם.

בד בבד לתרגול  קריאה וכתיבה נמשך פיתוח הבסיס

לאוריינות. העשרת עולמם של הילדים ופיתוח דמיונם בא לידי

ביטוי באמצעות האזנה לסיפורים, הרחבת אוצר מילים,

כתיבה משמעותית, משחקים קבוצתיים ועוד. אנו מכוונים ללמידה  

שיתופית-חברתית בשיעורים ובפעילויות יומיומיות של שיח, משחק ויצירה עם החברים לכתה ועם החונכים הבוגרים.  

 

הגוון בתכנים כמו גם מתן אפשרות ביטוי לריבוי אינטליגנציות חשוב לנו. יחד עם זאת אנו מקפידים כי בצוות הכתה לא יהיה ריבוי דמויות. בכתה א עובד צוות מצומצם יחסית המכיר  מקרוב כל תלמיד.  עבודת צוות ליצירת תכניות משותפות ולמידת עמיתים מתבצעות באופן שוטף לקידום השכבה. 

הלימודים מסתיימים על-פי רוב בשעה 13:30. לפחות כשליש מהם נלמדים בחצאי כיתות. תכנית המעבר לכתה א' כוללת "מעבר רך" ומשמעו כניסה הדרגתית לסדרי  לימוד וכללי מסגרת, מלווה בהפסקות תכופות יותר, משחק ופעילויות הפוגה, עדכונים יומיים בין המחנכת להורים בשלב ראשון של השנה.

 

האם קיימת אלימות בבית-הספר ואיך פועל בית-הספר למניעתה?

ביזמ"ה  מוגדרת אלימות  ככל פעולה המהווה איום על שלומו הפיזי או הנפשי של התלמיד. בתוך כך אלימות מילולית, איומים, הצקות ודחייה חברתית. היחס לגילויי אלימות הנו בלתי מתפשר. תכנית המניעה כוללת היבטים רבים ורחבים ביניהם פיתוח תחושת שייכות והצלחה של כל תלמיד כך שיוכל להיות במיטבו, יחס מכבד בין מורים לתלמידים, שיעורים של  פעילות תנועתית וביטוי למגוון אינטליגנציות, לימוד מוסדר של כישורים חברתיים וחינוך חברתי הכולל  מתן הזדמנויות לכל תלמיד למימוש מעורבות חברתית חיובית. ההתייחסות לגילויי אלימות כוללת תכניות כיתתיות ואישיות מותאמות ומדרג תגובות שקצהו הרחקה מבית-הספר. עם זאת, תלמידים אלימים שאינם מיטיבים דרכם לא יוכלו ללמוד בבית-ספרנו. אירועי אלימות בבית-הספר נדירים באופן יחסי לאשר אנו מכירים ממקומות אחרים. ניכר כי התפיסה החינוכית והאווירה הקיימת בבית הספר מוכיחות  עצמן אך בעיקר נזקוף הישג זה לאיכות התלמידים.

 

מה מאפיין את ציבור התלמידים?

תלמידי יזמ"ה הנם ילדים ערכיים, נבונים, יצירתיים,

דעתניים ויכולים גם להיות שובבים. הם גומעים בשקיקה את שיש לבית-הספר להעניק להם בתחומי ידע, חוויות וערכים. הם תורמים ומוסיפים בעצמם בחכמה, ביוזמות, בנתינה לכלל ובחברות טובה ליצירת מקום לימודים חיובי ומטפח שכייף להשתייך אליו. העובדה כי אנשי הצוות המחנכים הנם מנהיגים בעלי שיעור קומה המטמיעים תהליכים חינוכיים לעומק ברמה מערכתית, כיתתית ואישית, מאפשרת צמיחה מיטבית לתלמידים. כך, כתוצר נלווה לשגרת לימודים הם מפתחים תחושת מסוגלות וערך עצמי ונשארים עם טעם של עוד באשר לרצונם להוסיף וללמוד.

 

מה מאפיין את ציבור ההורים?

הורי התלמידים ביזמ"ה הם אנשי עשייה השמים בד בבד לכך את חינוך ילדיהם בראש סדרי העדיפויות. להורים ציפיות גבוהות מבית-הספר בכל המדדים בהם נמדד בית-ספר איכותי. הם מבקשים חינוך יהודי איכותי וסובלני ונכונים לתרום מזמנם, מרצם וכספם לחינוך מיטבי. הם נותנים דוגמא אישית כמעורבים פעילים בחינוך ומטפחים מצדם קשר מכבד ומפרה בין הבית לבית-הספר. המבנה הארגוני של בית-הספר כולל הנהגת הורים כללית והנהגות כיתתיות. הללו מובילים את קידום בית-הספר מצד ההורים תוך מפגש  חשיבתי ומעשי עם הגורמים הרלבנטים בבית-הספר. בין תפקידים  שונים בהנהלת בית-הספר נמצאת גם רכזת קשר הורים-בית ספר. העובדה כי לילדים אוזן קשבת בבית-הספר ומענים מקצועיים מסייעת להורים לעודד את הילדים כלומדים עצמאים. להנחלת הערך של עזרה הדדית מהווים ההורים דוגמא אישית.   במסגרת "קשר חם" הם מסייעים לקליטה מחבקת של תלמידים חדשים ומסייעים למשפחות הכתה במקרי מצוקה ח"ו ובשמחות כגון בארגון ארוחות לאחר לידות.

מה מאפיין את צוות המורים?

צוות המורים מונה כ-35 חברים, רובם עובדי משרד החינוך וכרבע מהם מועסקים דרך עמותה. בצוות חברים גם כ-7 מורים גברים. שילוב גברים כדמויות חינוכיות חשוב במודל שאנו מבקשים להביא לתלמידינו. אנו שמים דגש מיוחד על קשר מכבד ואוהב בין מורים לתלמידים. מחנכי הכיתות מאופיינים בכישורי מנהיגות גבוהים מאוד. הם רואים עצמם אחראים למכלול לימודיו והצלחתו של כל תלמיד בכתתם. מורי התחומים השונים מקצועיים בתחומם ועובדים בשיתוף פעולה עם המחנכים הכוללים. צוות יזמ"ה מאופיין ברמת מסירות ומחויבות גבוהה אשר רואה את הלימוד וההתקדמות כל העת כמשימה מערכתית לא רק של התלמידים.

 

כיצד מפתח ומטפח בית-הספר את מוריו?

ביזמ"ה מניחים כי השקעה בצוות הנה השקעה מבטיחה בתלמידים ובהתאם לכך מקדמים את המורים:

למורים ניתן שירות "עזרה ראשונה" אם הם נתקלים בקשיים אשר אינם מאפשרים להם להעביר את השיעור כסדרו. כל מורה חדש מקבל לווי אישי של אחד מחברי הצוות. כל מחנך מוזמן להעצמה אישית על-ידי צוות

מצמיח שהוקם בבית-הספר.  לחברי הצוות ניתנת

הדרכה שוטפת על-ידי אנשי מקצוע רלבנטיים: 

 

יועצת, רכזת צרכים מיוחדים, פסיכולוגית,

מרפאה בעיסוק, מנחי תחומי לימוד כגון עברית מתמטיקה,

יהדות, מדעים ועוד. כלל הצוות נפגש מידי שבוע לליבון נושאים

חינוכיים, שיתוף בהצלחות, הסקת מסקנות מאירועים,

השתלמות מקצועית ועוד. כל איש צוות מחויב לקידום אישי שוטף של לימודיו בתחומו. בבית-הספר רכזי הוויית צוות הדואגים לרווחת הצוות ולטיפוחו: פעילויות הפגה, ימי הולדת, סביבת עבודה חמה ונוחה וכיו"ב. עמותת יזמ"ה שותפה פעילה המטפחת באופן שוטף את חברי הצוות גם מצדה. הורי התלמידים מודעים לערכם הרב של משובים ובפרט של מילים טובות למורים ואינם חוסכים בהן. הנהגת ההורים מובילה פעולות הוקרה לצוות המורים. ככלל נלמדת ומתפתחת שפה צוותית-מערכתית אחידה  לצד נתינת מרחב אישי לכל מורה, מנהיגותו ומעופו.

 

לאיזה זרם שייך בית-הספר?

בית-ספר הנו בית-ספר ממלכתי ציבורי- ייחודי על-איזורי המבקש להתעלות מעל לתיוגים המקובלים ולהעניק חינוך יהודי מתוך תפיסה שהיהדות היא של כולם ולכולם. בתוך כך אנו מבקשים להדגיש ערכים יהודיים של: אהבת הבריות, אחדות, אהבת הארץ והעם, תרומה לכלל, שוויון הזדמנויות מגדרי ובחירה חופשית. בית-ספר פועל עם עמותת יזמ"ה, ברוח התנועה ליהדות מתקדמת. קרן תל"י מסייעת גם היא לבית-הספר בהדרכה ותכנים. כל הללו שותפים נאמנים לתפיסה וליישומים.

בניגוד לקוטביות המאפיינת לא מעט את עמנו ומדינתנו, שמנו לנו למטרה להוות מקום מכיל, מכבד ומלמד ליהודים שונים באשר הם. איש באמונתו יחיה.

עם זאת חשוב לנו כי תלמידינו יחוו היכרות מעמיקה וחיובית עם אוצר התרבות היהודית אשר מהווה ציר מרכזי  בתכנית הלימודים שלנו. היכרות ולימוד אלה כוללים היבטים ערכיים, אינטלקטואלים, אומנותיים, חוויתיים וטקסיים.

אח"י-אורח חיים יהודי נלמדים דרך יצירה ומלאכה, נגינה, דרמה, לימוד בחברותות ועבודת האדמה. הפעילות היהודית נלמדת ומתקיימת בשוויון בין בנות ובנים.

 

איזה מענה קיים בבית-הספר להורים עובדים

אשר אינם יכולים לאסוף את הילדים בשעת צהריים?

מיד עם סיום שעות הלימודים פועל במבנה בית-הספר צהרון איכותי במיוחד של עמותת יזמ"ה.

 

 

פרטים נוספים ניתן לקבל בעמותת יזמ"ה.

ABC After School Program Application 2023 >