עֵץ חַיִים הִיא לַמַחֲזִיקִים בָה (משלי ג' יח')

כל שכבה הנה כחלק אחר באותו העץ ובתכנית הלימודים שלה מיקוד ערכי ההולך ונבנה.

תכנית הלימודים השכבתית ערוכה להוראה אינטרדיסציפלינרית, מתמקדת בביטוי ובפיתוח אינטליגנציות נבחרות ועוד אינטליגנציות בהתאמה לצרכים ההתפתחותיים של הילדים. אנו שמים דגש על חברת הילדים, על פיתוח מיומנויות חברתיות, כישורים תוך ובין אישיים של התלמידים ועל שיעורי למידה פעילה ושיעורי אורח חיים יהודי (אח"י)נוספים לכל כיתה. בד בבד לתוספת הערכית-אומנותית-יצירתית הניתנת, אנו מחויבים לתכנית הלבה של משרד החינוך. קידום האינטליגנציה המתמטית – לוגית והאינטליגנציה הלשונית - שפתית בכל השכבות מתבצע בהתאם לתכנית הלימודים של משרד החינוך תוך מעקב, בקרה ותכנון סדורים.

בהתאמה לריטואל היהודי-היומי, השבועי, החודשי והשנתי נפתח את היום במעמד בקר, נשתתף בטקס הבדלה מידי יום ראשון, ובשירת שבת ביום שישי. נחגוג ראשי חודשים בקריאה בתורה, וניקח חלק בפעילויות משמעותיות לקראת חגים. התכנים דינמיים ומתפתחים ויונקים ממגוון סוגות ומקורות משמעותיים.

כיתה א - זרעים: בריאת עולם, אני וחבריי, "ואהבת לרעך כמוך"

יחד עם בריאת העולם בספר בראשית, כנושא רב תחומי, נכיר את "עולם" בית-הספר. נכיר חברים חדשים, נלמד לקרוא ולכתוב, ליצור ולעבוד, להקשיב ולשוחח, נכיר מספרים ופעולות חשבון. נלמד אוצר מילים בסיסי באנגלית באמצעות שירים ומשחקים. במדעים נלמד על החושים ועל עונות השנה. נכיר סיפורי מורשת, נלמד על הסידור ונכין סידור יצירתי אישי. בחג מתן תורה נקבל חומש. נתמקד באינטליגנציה המוטורית: סריגה, ריקוד ושירה, ונלמד את רזי המשחק בשיעורי תיאטרון יהודי. תלמידי שכבת ד' יהיו החונכים שלנו ויסייעו לנו בדרך.

כיתה ב - שורשים: חומש בראשית, סיפורי הבריאה, משפחה.

יחד עם אדם וחוה, המקימים את המשפחה הראשונה בתורה ומתמודדים עם סוגיות ודילמות, נלמד את נושא המשפחה. בעברית נתאמן בקריאת סיפורים ובכתיבתם. בחשבון נמשיך מחיבור וחיסור לשנן את לוח הכפל . נעשיר את אוצר המילים שלנו באנגלית ובמדעים נלמד על סביבות חיים ועל איכות הסביבה. נקבל סידורים חדשים ונמשיך להעמיק בלימוד הסידור ופרשות השבוע. נתמקד באינטליגנציה המרחבית נלמד עבודת הארץ ומלאכת יד. נתחיל השתתפותנו בתכנית "כנפי רוח" וניתן בה ביטוי לחוזקות ולמאווי הלימוד האישיים שלנו. החונכים שהכרנו בשנה שעברה ממשיכים ללוות אותנו.

כיתה ג - גזע : ספר בראשית, סיפורי האבות, חברה וקהילה.

הלימוד האישיים שלנו. החונכים שהכרנו בשנה שעברה ימשיכו ללוות אותנו וניזום יחד פעילויות משותפות. משפחת אברהם בחומש בראשית, גדלה ומתפתחת לקהילה ייחודית. יחד עם האבות נצא מעבדות לחירות, נגלה את כח הרצון, ונחשוב מה צריכה חֵ ברה במסע משותף. בחשבון נלמד כבר על מספרים בעלי 4 ספרות ולכפול ולחלק עד 100 .בעברית נקרא טקסטים מורכבים יותר ונשתכלל בהבנת הנקרא ואסטרטגיות הלמידה נחזק את הקריאה באנגלית ונעשיר את אוצר המילים ובמדעים נלמד על חומרים ותכונותיהם ועל מחזוריות החיים של הצמח. נרחיב את ידיעותינו בסידור, נלמד על נאומים מפורסמים של אנשים שהצליחו לשנות ולתרום לחברה ולקהילה, נדון במידות האדם בפרשת השבוע. נתמקד באינטליגנציה המוסיקלית, נשיר, ננגן וניצור גם במלאכת יד. נמשיך בתכנית כנפי רוח ונתנסה בהיצע ומגוון חדש של חוזקות. נמשיך בפעילות משותפת עם החונכים שלנו ונצבור חוויות משותפות.

 

כיתה ד - ענפים: ספר ויקרא, במדבר, דברים - מנהיגות, עם ישראל בדרך אל הארץ המובטחת.

חברתנו מתהווה לעם והדרך עוד רבה. מי יובילנו וכיצד נלך בה, לאן נרצה להגיע?

בעברית נשתכלל בקריאה וכתיבה של סוגות שונות.בחשבון נגיע למיליון וגם לשברים. באנגלית נחזק את הקריאה והכתיבה ונעשיר את אוצר המילים ובמדעים נלמד על מאפייני בעלי חיים ועל מערכות אקולוגיות וטכנולוגיות. נלמד את ספרים ויקרא, במדבר, דברים נעיין בפרשת השבוע, נלמד מִ שנה, נכיר אומנות יהודית ונתמקד באינטליגנציה המוטורית. נשחק בתיאטרון יהודי וניצור באומנות. בתכנית כנפי רוח נתנסה בחוזקות חדשות.

בשנת מנהיגות זו, נגלה מעורבות חברתית ונהפוך מחניכים לחונכים ומתחילים לחנוך את שכבת א', בנוסף נפעל בוועדות החברתיות לטובת חברת הילדים והילדות בכיתה, בבי"ס ובקהילה.

 

כיתה ה -פירות: ספר יהושע ושופטים, עם וארץ ואהבת הארץ.

נלך ונשתרש בארץ עם מנהיגי העם העתיקים. נכירנה לאורכה ולרוחבה.

בעברית נלמד לכתוב טיעונים ולדווח בחשבון נעמיק ידיעותינו בשברים ונמדוד שטחים. נתחיל ללמוד גיאוגרפיה ולקרוא מפה ולהכיר את ההיסטוריה של יוון העתיקה. באנגלית נקרא כבר סיפורים קצרים, נלמד שירים ונתרגל חוקי דקדוק בסיסיים ובמדעים נלמד על משאבי הטבע, על מערכת השמש ועל גוף האדם. נלמד את ספרי יהושע ושופטים, נעיין בפרשת השבוע, נכיר טעמי המקרא ונקרא בתורה בראשי חודשים. נתמקד באינטליגנציה המוסיקלית, נשיר, ננגן בכינור ובכלים נוספים וניצור באומנות. בתכנית כנפי רוח נתנסה בחוזקות חדשות. נמשיך להשקיע כחונכים לתלמידים צעירים, ניזום פעילויות במסגרת הוועדות החברתיות, השנה גם נשתתף בתפילת בר המצווה של ילדי הוסטל בית עדן.

 

כיתות ו - שנת מצוות - "והיה כעץ שתול" - אחריות חברתית וזהות יהודית.

"שלח לחמך על פני המים, כי ברוב הימים תמצאנו"(קהלת)- אחרי שהצמחנו שורשים אנו מוכנים לפרוח, לגלות אחריות חברתית, ולעשות למען החברה ולמען עצמנו.

בעברית נלמד כתיבה ביקורתית והסקת מסקנות. בחשבון נשתכלל בשברים פשוטים ועשרוניים ונלמד אחוזים. באנגלית נקרא סיפורים וספרים ונעמיק בחוקי הדקדוק וכתיבה ובמדעים נלמד על אנרגיות ומערכות טכנולוגיות ונתחיל תהליכי חקר. נלמד היסטוריה ונגיע עד רומא ונערוך הכרות עם עמים רחוקים בגאוגרפיה. נתמקד בספר שמואל שמציג תקופה משמעותית בחיי העם, התמודדויות חברתיות וערכיות של העם היושב בארצו, נזהה דפוסי התנהגות ונפעיל חשיבה ביקורתית. נכיר את פרשת השבוע האישית שלנו, נלמד לכתוב דרשה לבר/בת מצווה ונקרא בתורה בראשי חודשים.

נתמקד באינטליגנציה המרחבית. נלמד תיאטרון יהודי, קום והתהלך בארץ, נהיה ראש חץ לתחום לימודי חדש בבית הספר – אומנות הקרקס ונעבור מסע משותף של דרך המצוות. במסע נתמקד בפרויקטים של רקמה ומלאכות נוספות, נפיק מופע סיום בגאון, נהיה שותפים לעשייה חברתית נוביל את חגיגת המצוות של ילדי 'בית עדן'. נסכם את שנות החניכה עם חניכינו, ונבחר לנו בי"ס לשנה הבאה.